Julig rulltårta med lingon

Nu var det längesen jag delade med mig av mitt intresse för bakning.
Julen har redan varit men denna pepparkaksrulltårta kan man äta året om ändå för den är så god!
 
Ingredienser:
3 ägg
1½ dl socker
2 dl mjöl
1 msk pepparkakskrydda
1 tsk bakpulver
 
Fyllning:
2 dl frysta lingon
1-1½ dl socker
3 msk kesella
2 dl vispgrädde
 
Gör så här:
Sätt ugnen på 250 grader.
Vispa ägg och socker pösigt. Blanda dom torra ingredienserna för sig och rör ner i äggsmeten, jag tillsatte även ca 1 msk gräddfil i smeten men det kan man skippa.
Bred ut smeten på en plåt med bakplåtspapper och grädde mitt i ugnen i 5 min.
Sockra ett nytt bakplåtspapper och själp upp kakan på den. Avlägsna det översta bakplåtspappret, lossnar lättast genom att man blöter ovansidan med kallt vatten.
Under tiden kakan får svalna så gör man fyllningen. Vispa grädden och blanda i resten av ingredienserna.
Fördela fyllningen på kakan och rulla ihop den på längden.
Låt den stå kallt i tex frysen en stund så blir det enklare att skära upp den i lagom skivor.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0