Cash,flos,para,dollar

                   image215
Jag behöver pengar, snabba pengar!
Sitter här och klurar på hur jag ska kunna fixa pengar på för vis.
Jag fyller ioförsig år den 27:e och den 25:e är det lön men jag vill inte vänta så länge.
Jag vill ha pengar nu! Jag hatar att vara pank, jag hatar att inte kunna köpa nåt när jag vill ha det utan alltid ska man behöva spara ihop till allt. Jävla skit liv!
Vilket i-landsproblem liksom..ojoj!
Men jag ska väl vara rätt nöjd egentligen. Jag har tak över huvudet, en egen lägenhet tom som JAG har köpt, vi har mat i frysen, unnar oss massa extra gotta nästan när vi vill, vi har en bil som alltid är tankad, ett busskort och jag har en pojkvän som älskar mig så vad fan klagar jag på. Pengar är väl inte allt, eller?
Man kan ju inte köpa sig lycka direkt. Visst, man kanske blir lycklig för stunden när man kan köpa nåt man vill ha men sen då. Äh, jag ska fan hålla käft och sluta klaga!


Kommentarer
Postat av: F

ja det lönar sig inte
att jobba, i sverige idag. Visste du att en som går på socialbidrag får 600 kr mindre än än som sliter ärslet av sig på ett jobb.

2008-03-15 @ 11:42:38
Postat av: D to the AN

visste du att F e lika smart som ett ägg!
lilla gumman/gubben du verkar inte veta vad du snackar om! ett soc bidrag brukar ligga på 7500 - 8000kr vi säger 8000 då för då blir d lite lättare o räkna haha 8000 + 600 = 8600 alltså så menar du att alla människor har samma lön o den är på 8600 kr
o det låter på dej som om du tycker det e värt att leva på soc bidrag (för det e ju bara 600kr skillnad)haha omg skaffa lite info innan du uttalar dej om saker du inte verka hajja!!!

2008-03-15 @ 19:26:46
Postat av: hmmm

ha ha det jag menar är att efter räkningarna är betalda så får man över lika mycket som en soss bidrags människa , dvs runt 8000 för en en normal lön ligger på runt femtontusen kronor, är det verkligen rättvist att en som sliter och jobbar får över lika mycket som en som går på soss. NEJ!!!! det ska löna sig att jobba , desutom dom som går på soss får ju vissa räkningar betalda osv. Och till sist men inte minst , vem får betala kalaset för dom här soss människorna ????????? Jo vi hederliga människor som just sliter häcken av oss på jobbet.
varför blir du så arg de va ju inget riktat mot dej ...eller går du på soss

2008-03-15 @ 19:47:41
Postat av: D to the AN

nej det e sant att det inte e rättvist! men vad i denna värld e rättvist? inte mycket enligt mej o jag blir inte arg bara förvånad för jag trodde du menade det du skrev o om du inte vill att folk ska missförstå dej så skriv vad du menar..och nej jag lever inte på soc jag jobbar o sliter men jag gnäller inte över att jag betalar skatt till soc människor eller ohederliga människor som du verkar tycka om människor som lever på socbidrag är vissa kan ha det svårt vara sjuka inte hå nån utbildning eller kanske invandrare som inte får nå jobb på grund av just det! o du e ju dum om du tror att du betalar för deras soc bidrag! skatten vi betalar går till allt möjligt tex: sjukvård, dagis o skolverksamhet bla bla en liten jävla del går till dom med soc bidrag o jag ger dom så gärna en liten procent av min lön för att dom som har det svårt kanske ska få det lite lättare o du kanske har rätt i att det inte e vi som jobbar som ska betala för dom men tough luck SÅ e det just nu..inte mycket o göra åt saken jag har ingen lösning men om du har det så kan du ju hjälpa staten o lösa denna svåra fråga!!!!! O menar du att människor som går på socbidrag e mindre värda en oss som jobbar?? Det låter iaf så på vad du skriver du delar upp dom o oss i kategorier soc människor o oss hederliga! e alla människor som lever på soc tjuvar o banditer eller???

MVH:Dan

2008-03-16 @ 01:05:45
Postat av: f

Visst är det bra att människor som inte har något får en chans att leva. Men glappet mellan att arbeta och inte göra någonting är för lite.
Normen för en familj med ett barn, enligt socialtjänsten, är 12000 kr. Familjen har en hyra på 5400 kr/mån och får därmed 2500 kr i bostadsbidrag. Bostadsbidraget täcker därmed halva hyran. Då är familjen uppe i 14500.
Plus att det finns möjlighet för familjen att få el-räkning och telefonräkning betald.
14500 kr i faktisk inkomst minus 5400 kr i hyra blir 9100 över. Då har jag inte räknat med barnbidraget då barnbidrag är något som alla familjer har rätt till.

I en annan familj arbetar mannen, frun saknar inkomst. Ett barn i familjen. Mannen tjänar i faktisk inkomst efter skatt 15000 kr/mån. Frun nolltaxerar. Enligt socialtjänsten är inte frun berättigad till socialbidrag då familjens inkomst är mer än normen som är 12000 kr/mån. Inget bostadsbidrag betalas ut till familjen.
Efter hyra och de vanligaste räkningarna:
inkomst: 15000kr
utgifter:
Hyra: 5400kr
El - räkning: 700kr
Telefonräkning: 1000kr

Summa efter betalning: 7900 kr.

Så, familjen med socialbidrag får 9100 kr kvar efter räkningar och hyra.
Familjen där mannen arbetar och sliter dag efter dag, vecka efter vecka, månad efter månad, får nöja sig med att leva på 7900kr efter hyra och de vanligaste räkningarna.

Anser du att detta är rätt?
Det lönar sig att vara hemma och slöa i detta land.

2008-03-16 @ 11:15:48
Postat av: Carro

Carro
Nu vill jag oxå lägga mig i och svara på det här.
Jag lever själv på soc så jag vet vad jag får och inte får.
Soc betalar inga telefonräkn eller likn för dom anser att det är inte nödvändigt. De enda dom betalar är hyra+ ränta(om man har nån),el, hemförsäkring, läkarkostader,. utöver det så har man en norm på 3500 kr som ska räcka till mat,kläder,hygien ja rubbet. För min del blir del går den större delen till att täcka andra räkningar som inte soc betalar som tex hemtelefon,internet, csn lån mm.
Så jag får alltså 7700kr
Hyra+ ränta= 3700
Busskort= 500
Normen= 3500

Det räcker inte långt jag lovar!
Men jag håller helt med om att det är liten skillnad från dom som jobbar och inte.
När jag var sambo så hade vi båda soc tillsammans på ca 9000kr sen fick jag jobb och tjänade ca 10000 då fick inte min sambo en krona från soc eftersom vi räknas som sambos och gemensamt.Då kan jag hålla med om att det kändes piss att jobba när man bara fickk 1000 spännmer än vad man fick för att inte göra ett skit..Så vist, det är orättvist hur man än vänder och vrider på detta

2008-03-16 @ 13:35:40
URL: http://doitmyway.blogg.se
Postat av: D to the AN

bostadsbidraget e inräknat i normen..vafan får du dina uppgifter i från? rycker du dom ur luften bara eller ? o nej jag anser precis som du att det inte e rätt det du har skrivit !! men det du skriver STÄMMER INTE. Har du levt på socbidrag?
det har jag iallafall så jag VET vad jag pratar om men men vi verkar ju inte komma så mycket längre i denna disskusion (eller hur d stavas hehe) så vi får väll vara överens att vi inte e överens haha !!!

2008-03-16 @ 19:26:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0