Enkelt lantbröd


När det tryter i kassan eller om man inte har något bättre för sig så kan man alltid baka.
Själv gillar jag att baka och just nu ekar det ganska tomt i kassan så då passade jag på att baka lite bröd.
Det är både nyttigare och definitivt billigare än färdigköpt bröd och vad är inte godare än helt färskt nybakat bröd!
Här är iaf ett recept på ett super enkelt bröd med få ingredienser som man oftast alltid har hemma och det blir så gott!




25 g jäst
5 dl ljummet vatten
1 msk olja
1 msk salt
(1 msk socker)
11 dl mjöl (jag kör med 9 dl dinkelmjöl + 2 dl vetekli)


Smula jästen. Lös upp jästen med lite av vattnet och ha sedan i resten.
Tillsätt olja, salt, (socker) och nästan allt mjöl.
Arbeta ihop en smidig,lite kladdig deg. Hellre för klibbig än för mjölig då brödet blir torrt.
Låt jäsa under bakduk 45 min.
Ha ut degen på ett mjölat bord. Dela degen i två delar och forma till två limpor och lägg dom på en plåt med bakpapper.
Låt jäsa under handduk i 30 min.
Sätt ugnen på 200 grader. Grädda brödet 35 min mitt i ugnen, grädda ytterligare 2 min på max värme för att få en knaprig skorpa.
Låt brödet svalna på galler.



Om du inte har en bakmaskin så funkar det utmärkt med elvisp.
Själv använder jag elvisp när jag inte lånat mammas bakmaskin och mitt bröd har faktiskt blivit bättre med vispen, så kör på den=))

Mitt andra tips är att ha så lite mjöl som möjligt. Det gör inget att degen är klibbig eftersom du inte behöver knåda den med händerna, elvispen sköter jobbet. Det är bara när man formar brödet det kan bli lite kladdigt men mjöla händerna så går det bra.

Använd gärna dinkelmjöl. Jag tycker allt jag bakar med dinkelmjöl blir godare och "fluffigare". Vetekli är mycket fibrer så därför byter jag bort nån dl mjöl mot det istället.

Lycka till!






Kommentarer
Postat av: SANNE

ska prova det ikväll! tack för receptet! :)

puss

2008-11-19 @ 08:24:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0